Lærere løser PEFC oppgave

Hvordan skal nyut­dan­nede møte skog­næ­ringen med sin nye kunnskap?

Lærere og ledere fra de 11 skolene som tilbyr Skog­bruk VG2, har hatt sin årlige samling hos Skogkurs.

Tekst og foto: May-Sylvi Skinnerlien/Skogkurs

Lærerne blir plas­sert i noen mini­busser, uten å vite helt nøyaktig turmålet. Litt trangt og litt varmt blir det når voksne folk som kler seg godt fyller bussen. De skal ut i skogen og lære mer om ny PEFC Skog­stan­dard, i en ikke ukjent situa­sjon som elevene deres opplever ukentlig.  
 
Uten å tenke over det går lærerne fort inn i rollen som elever og blir fordelt i grupper av dagens lærere som er Bernt Bjørn­stad og Ole Bertil Reistad fra Skog­kurs. Den ene med tydelig kustus og den andre med en historie eller to på lager, skulle anled­ningen by seg. 
 
Turfølge er nå kjørt inn i et flott skogsom­råde i Brumunddal, hvor oppgaven er å finne et godt svar på hvordan skog­ei­eren kan tjene mest på trærne, men samtidig ta hensyn til livs­løps­trær, kant­sone, spor, foryn­gelse og døde trær. Et svar som ikke sier seg selv, som invi­terer til disku­sjon og som har like mange fasiter som det er grupper. 

Lærere disku­terer hva som er best og lurest å gjøre i denne skogen med tanke på ny PEFC skogstandard.

Dagens status 
Men disku­sjonen går lengre enn som så, for bakteppe for denne turen er tallene og virke­lig­heten som ble satt i søkelys tidli­gere på dagen da ledelse og ansatte fra skolene, Velg Skog, Stats­for­val­teren i Innlandet, Maskin­en­tre­pe­nø­renes Forbund (MEF), (Natur­bruks­sko­lenes forening) og Glommen Mjøsen satte fokus med sine innled­ninger for samlingen..  
De posi­tive tallene viser at stadig flere får et forhold og en mening om skogen i Norge. De fleste har et posi­tivt forhold til den viktige ressursen skogen er. I løpet av de 30 neste årene er det store mulig­heter for å få seg jobb i skog­næ­ringen, og tallet på videre­gå­ende skoler som tilbyr dette har økt de siste årene. Men for mange som tar høyere skog­ut­dan­ning hopper over på andre studier eller velger en annen næring å jobbe i. 
 
To spørsmål stilles i Brumund­dals skoger, som da trolig har hengt på andre trær tidli­gere: 
Hvordan gjen­nom­føre et løp som oppfyller lære­planmål, får med seg både de som vil ta fagbrev og de som vil ta høyere utdan­ning? Og hvordan tar bedrifter imot lærlin­gene eller de nyut­dan­nede som brenner for den nye kunn­skapen de har tilegnet seg? 

Bernt Bjørn­stad og Ole Bertil Reistad fra Skog­kurs gir lærerne prak­tisk oppgave som er dagsaktuell.

Dette er hver­dagen til lærerne som tilrette­legger for neste gene­ra­sjon arbeids­ta­kere i skog­næ­ringen og hoved­grunnen til at en slik lands­dek­kende samling hvor både ledelse og lærere samles for å disku­tere og finne gode løsninger sammen, ikke bare på hver sin stubbe. 

Sven Åge Domås er en av lærerne fra Grong videre­gå­ende skole. Skolen har hatt Skog­bruk VG2 i tre år.  
- Det er kjempe bra for oss som er nyopp­startet å være, få innspill, være sammen med næring, velg skog og MEF, sier Even Åge.  

- Det er veldig hyggelig å være på samling, vi får nytt innputt, posi­tivt boost og en god oppda­te­ring på status i skog­bruket, sier Lars Bryn­julvsrud som er faglærer på Nome vgs. 

Tilrette­legger for samlingen, Brede Lauten hos Skog­kurs har første­hånds kjenn­skap til hva disse lærerne betyr for skog­bruket. 
- Det er mange hensyn og viktige arter å ta vare på i skogen. I dag var denne skogen spesielt verdi­full. En meget viktig art å ta vare på og sørge for at habi­tatet deres blir godt ivare­tatt. Tenk at det er plass til skog­bru­kets utdan­nings­per­so­nell i vgs. i to mini­busser, sier Brede.

Lærere fra videre­gå­ende skoler som tilbyr skog­bruk vg2 på samling med Skog­kurs. Ledelsen fra skolene hadde eget program inne under denne seansen.
  • Brede Lauten

    Brede Lauten

ARKIV

FAGOMRÅDER